Webkommunikation     Informationsarkitektur     Usability  

  Produkter
    Kurser    
    Rådgivning    
    Brugertest    
     
    Om Contentwise  
    Om os    
    Kontakt os    

Webtekst skal serveres i småbidder

Tekster på et website bør deles mere op end trykte tekster:
  • Læseren ser kun en lille del af en tekst på hvert skærmbillede, hvorimod han på tryk ofte kan overskue alt på én gang. Derfor har han brug for elementer, der hjælper til overblik.
  • Informationsmængden på netter er enorm. En pjece er måske på otte sider, en avis på 40 og et magasin på omkring 100 – mens et website hurtigt når op på 10.000 sider.

Læseren vælger selv
Læseren har brug for hjælpemidler til at kunne skalte og valte mellem de mange informationer på et website. Der er ingen chance for, at han læser det hele online (mens vi kan håbe på, at han læser hele pjecen, det meste af et blad og i det mindste bladrer alle siderne i en avis igennem).

Sådan skærer du tekser i småbidder

  • Skriv kortere afsnit.
  • Lav flere mellemoverskrifter.
  • Del teksten op på flere sider, hvis kun en del af målgruppen har brug for et af tekstelementerne.

Hver tekstblok skal kunne stå alene
Når du deler dine nettekster op i småbidder, må du acceptere, at læserne kun læser nogle af dem – og i vilkårlig rækkefølge. Det nytter ikke, at første ord efter en mellemrubrik er 'Endvidere' eller 'Senere'.

Hver blok skal kunne læses uafhængigt af de foregående. Princippet kaldes non-lineær fortælleteknik eller non-linearitet.

Du må ikke forudsætte, at læserne tykker sig igennem hele din tekst og heller ikke i en bestemt rækkefølge.

Nettekster er brudstykker, som den enkelte læser sætter sammen til sin egen, individuelle helhed.

En god webtekst linker videre
Når du har skrevet en tekst til nettet, bør du altid spørge: Hvor vil læseren hen nu?

Din tekst må ikke blive et 'sidste stop' på websitet. Du skal bygge kontekst eller 'next steps' for læseren og linke til relateret information på websitet.

Ud over relaterede links fra din artikel, skal du også huske at tilføje links, der peger på din nye artikel. Har du fx lige skrevet en god service-artikel om et emne, er det relevant at sørge for, at nyheder, kommentarer og andre historier inden for samme emne linker til den nye artikel.

Når du skal opbygge kontekst og tilføje relaterede links til dine artikler, kan det være en fordel at lave nogle søgninger på dit eget website. Vær grundig i din udvælgelse, og link kun til det mest relevante. Læseren kan også selv søge på websitet, men ved at foretage en udvælgelse, sparer du hans tid og giver ham et kvalificeret, venskabeligt råd om, hvor det bedste stof 'gemmer' sig.

Børge Kristensen
Børge Kristensen er journalist, webkonsulent og underviser.
Biografi | Kontakt

Bogtips
Web Word Wizardry
Prisbillig grundbog af newzealandske Rachel McAlpine.
The Internet Writer's Handbook
Nyttigt opslagsværk af Martha C. Sammons.
Hot Text
Jonathan og Lisa Price skriver om webtekst, der virker.
Writing for the Web: A practical guide
Cynthia Jeney skriver bl.a. om tekst til forskellige sidetyper til websites.
Writing for the Web 3.0
Crawford Kilians klassiske bog nu i 3. udgave.

Flere bogtips


Artikler
Chunking the content
Af Janice (Ginny) Redish
Chunking information
Af Patrick Lynch & Sarah Horton

 

Sitemap | Indeks | Om sitet | Copyright