Webkommunikation     Informationsarkitektur     Usability  

  Produkter
    Kurser    
    Rådgivning    
    Brugertest    
     
    Om Contentwise  
    Om os    
    Kontakt os    

Tænk i den samlede brugeroplevelse

’User experience design’ hedder den nye trend inden for webbranchen. Du skal se dit arbejde som tværfagtligt for at kunne give brugerne den bedste oplevelse online.

Det er ikke nok at beherske traditionelle, formidlingsmæssige færdigheder, når du arbejder med nye medier:

  • Hvad hjælper det, at din artikel er velskrevet, hvis den ikke er formateret, så utålmodige surfere gider læse den?
  • Hvad hjælper det, at du er en dygtig og underholdende formidler, hvis læserne ikke kan finde dit website via en søgemaskine?
  • Men hvad nytte er det at være nummer 1 på Google, hvis brugerne ikke kan finde rundt på dit website, når de har klikket sig derind?
  • Og selv et velstruktureret site er ligegyldigt, hvis det ikke er så brugervenligt, at den besøgende let kan købe en vare, hente et dokument, tilmelde sig et nyhedsbrev ... eller hvad formålet med websitet nu måtte være.
  • Og selv et brugervenligt website mister troværdighed, hvis det ikke ser professionelt ud.

Indhold, teknik, struktur, søgemaskineoptimering, brugervenlighed og elegant webdesign skal tænkes sammen i én helhed. Når alle disse discipliner spiller sammen, kan vi give læserne den komplette brugeroplevelse på vores website.

Fagene konvergerer, og nye titler opstår
Du er ikke længere tekstforfatter, webdesigner, informationsarkitekt eller usability-konsulent. Nej, du er brugeroplevelsesdesigner. Alle medlemmer af et web-team må have en forståelse af webarbejdets centrale discipliner.

I USA ser man jobopslag med nye titler som ...

  • ’user experience designer’,
  • ’content strategist’ og
  • ’experience architect’.
Fagene konvergerer, og vi har brancheglidning som aldrig før. Flere og flere webredaktører med kommunikationsbaggrund oplever, at de efterhånden sjældent skriver eller redigerer tekster – men har travlt med at planlægge det næste redesign, optimere deres site til Google, tilrettelægge brugerundersøgelser og flytte om på menupunkter i navigationen.

10 procent af din arbejdstid bør gå med at holde dig opdateret
Det mulitidisciplinære webarbejde kræver naturligvis, at du som moderne webkommunikatør sætter dig ind i de forskellige discipliner og hele tiden holder sig opdateret på områderne. Du er med andre ord blevet videnmedarbejder. Mindst ti procent af din arbejdsuge bør gå med at tilegne dig ny viden og holde dig opdateret.

Her er et par tips til at komme i gang:

Bøger
Den mest underholdende webbog, der er skrevet til dato er Steve Krugs Don’t Make Me Think. Den fortæller, hvordan du skaber et brugervenligt website og er gennemillustreret med eksempler og krydret med humor.

Hvis du skal lære at skrive til nettet, så start med Rachel McAlpines lille, praktiske bog Web Word Wizardry.

Kelly Goto og Emily Cotlers bog Web ReDesign Workflow that Works gennemgår alle trinene i webudviklingsprocessen fra planlægning til lancering.

Har du brug for en introduktion til de mange begreber, discipliner og teknikker inden for webarbejdet, så er June Cohens The Unusually Useful Web Book et fantastisk godt bud - også selvom du har en del weberfaring i forvejen.

Websites
På webbet bør du følge med i e-magasinerne Digital Web Magazine, UX Matters og A List Apart.

Tegn også abonnement på Gerry McGoverns nyhedsbrev New Thinking om webkommunikation og Jakob Nielsens Alertbox om brugervenlighed.

Du finder masser af nyttige artikler om kernekompetencen at skrive til nettet på Rachel McAlpines website Quality Web Content.

En af de rigtigt gode blogs om usability er Brain Sparks fra User Interface Engineering.

Webfeeds
Men vent et øjeblik? Hvordan kan man følge med på så mange websteder?

Nemt! Ved hjælp af den nye RSS-teknologi kan du lade et program holde øje med nyheder og opdateringer på alle de websteder, du gerne vil følge.

Det letteste er at bruge en af de tjenester, der ligger online – fx Bloglines eller den elegante Google Reader.

Når du først er kommet dig over den indledende forskrækkelse over nye begreber som ’RSS’, ’XML’, ’feed’ og ’tagging’, så er det uhyere let at følge med på et meget stort antal websteder fra kun én adresse.

Børge Kristensen
Børge Kristensen er journalist, webkonsulent og underviser.
Biografi | Kontakt

Bogtips
Web ReDesign Workflow that Works
Kelly Goto og Emily Cotler gennemgår webprocessen fra A-Z.
Don't Make Me Think
Steve Krug er veloplagt, konkret og underholdende. Hvis du kun køber én webbog, så køb Don't Make Me Think!
Web Word Wizardry
Prisbillig grundbog af newzealandske Rachel McAlphine.
The Unusually Useful Web Book
June Cohen gennemgår alt fra webfarver til serveropsætning.
Handbook of Usability Testing
Jeffrey Rubin har skrevet en klassiker om usability-metoder. Akademisk, men samtidig lettilgængelig og systematisk.

Flere bogtips


Websites
Digital Web Magazine
Tværfagligt webmagasin
UX Matters
Webmagasin om user experience
A List Apart
Webmagasin om webdesign
New Thinking
Gerry McGoverns nyhedsbrev
Alertbox
Jakob Nielsens klumme og nyhedsbrev
Quality Web Content
Rachel McAlpines website om netsprog
Brain Sparks
UIE's weblog om usability

 

Sitemap | Indeks | Om sitet | Copyright